vrijdag 13 april 2007

Nog een week


Hard werken

Het is hard werken geblazen voor alle commissies om te zorgen dat we woensdag met het steken van de bloemen kunnen beginnen. De bloemencommissie zelf natuurlijk, maar ook de bouwers en de mensen van de opbouwtentoonstelling. De dames van de figuratie organiseren zich rot en de jury's worden geïnstrueerd. Iedereen is bevangen door het corsovirus.

Zaterdag 14 april zijn alle praalwagens in de opbouwlocatie opgesteld. Voordat dat kon gebeuren moesten onder de "voorwagens" eerst nog de tractoren worden geplaatst. Anders rijden ze zo lastig. Altijd weer spectaculair om te zien hoe dat gaat. De mannen hebben er ervaring in, zo'n wagen gaat met twee heftrucks de hoogte in, tractor rijdt er onder, zakken maar, vastmaken en klaar is Kees, ofwel de voorwagen. En dat dan 17 keer. Mooi gezicht om eerst al die 17 dezelfde tractoren op een rij te zien en daarnaast alle witte voorwagens. Inmiddels staan ze dus opgesteld in de Klinkenberghallen, nog steeds erg wit.

Maandag gaan de kleurders aan de gang, met spuitbussen aangeven waar welke bloemen en welke kleuren moeten komen. Dan worden de witte wagens al een beetje gekleurd. Ook de bloemenarrangeurs gaan dan aan de gang om het bloemwerk voor te bereiden.

De hal

De hal is in een rap tempo gereedgemaakt. In het paasweekend werd er nog getennnist in de Klinkenberghallen en nu ligt er een beschermende vloer met daaroverheen "melkpakkenkarton" om het water tegen te houden. De praalwagens staan op de goede plek en ook de catering heeft zaterdag zijn plek ingenomen. Een gezellig hoekje waar zowel bezoekers als de medewerkers de komende dagen even kunnen verpozen. Ook is de geluidsinstallatie en het podium neergezet. Naast het bouwen van de wagens, organiseren we namelijk een heus corsofestijn. Op woensdag de kleurplatenwedstrijd voor de jeugd. Op donderdagochtend de gratis basisscholenochtend, 's middags al muziek en 's avonds een wervelend muziekprogramma. Tussen de bedrijven (en praalwagens) door zijn er diverse kunsternaars aan het werk, meestal schilders. Het resultaat van die noeste arbeid wordt op diezelfde donderdagavond met een heuze veilingmeester aan de man gebracht, met als doel het resultaat te bestemmen voor het Willem Alexanderfonds.

De route zelf

Vandaag kregen we definitief door dat er een werkelijk formidabel (zowel qua muziek als qua bezetting) korps uit de Parijse voorstad Saint Quentin mee doet in het corso. Maar liefst 150 muzikanten en 50 danseressen treden drie keer op. De verwachtingen zijn hoog gespannen. Ook is afgelopen week bekend geworden dat de opening van het corso op zaterdagochtend wordt gedaan door Joris Putman. Deze Noordwijkse acteur is bekend van Goede Tijden Slechte Tijden en winnaar van Dancing with the stars. Op vrijdagavond wordt de officiële opening gedaan door de minister van LNV, mevrouw Gerda Verburg, maar dat was al wat langer bekend.

De bloemen

Met de hyacinten is het is lastig dit jaar. We hebben op dit moment de helft van de benodigde kratten bloemen met hyacinten gevuld in de cel staan. De rest zullen we met tulpen (dubbel meestal) en nog wat narcissen moeten doen. Zaterdag is er een grote hoeveelheid tulpen gesneden en maandag komen daar nog de nodige kratten bij. Van de hyacinten die er al staan is het ook maar afwachten hoe ze zich houden. Een deel zal het vermoedelijk alsnog niet redden. Een heel verschil met vorig jaar toen we juist een groot gebrek hadden aan hyacinten vanwege het late seizoen. Het is ook jammer dat inmiddels de meeste mozaïekwedstrijden moesten worden afgelast.

Nog even.

Leuke berichten zijn natuurlijk ook welkom. Zo mocht ik in de hangaar van de Dutch Dakota Association op Schiphol-oost een cheque van het Schipholfonds in ontvangst nemen. Maar liefst 10.000 euro schonk men ons en dat bedrag is natuurlijk van harte welkom. Ook een waardering voor ons werk.
Ook nog even, we werken met heel veel vrijwilligers, voor van alles en nog wat, maar vooral voor het steken van de bloemen. Daarnaast moet er nog veel gedaan worden, zoals krantjes utidelen langs de route, het schooien, etc. Voor al die klussen hebben we mensen. Echter, voor het verkeersregelen lukt het niet echt (of echt niet). We zitten nog te springen om een aantal verkeersregelaars op de drie opbouwdagen, woensdag, donderdag en vrijdag. Wie helpt ons?

Geen opmerkingen: