zondag 3 april 2011

Corso 2011 is begonnen


Natuurlijk zijn we al lang(er) bezig met het corso, eigenlijk het hele jaar door en zeker in de maanden met de R in de maand. Maar met de persconferentie begint het allemaal wel heel erg echt. En die persconferentie was er afgelopen woensdag 30 maart, in Keukenhof, het Oranje Nassaupaviljoen. Gekozen was voor een gezamenlijke activiteit met Beleef de Bollenstreek. Terecht, want in de Bollenstreek mag en moet er best wat meer samen. De Beleef de Bollenstreek krant is een mooi gezamenlijk initiatief van Leidsch Dagblad, de Bollenstreekgemeenten, diverse andere "bollenclubs" en Beleef de Bollenstreek. Piet de Vries van Keukenhof sloeg wat mij betreft de spijker op zijn spreekwoordelijke kop. De toeristen (uit binnen- en buitenland) komen naar de Bollenstreek en zien echt niet waar er grenzen liggen of waar de Bollenstreek begint. Werk samen aan de gezamenlijke Bollenuitstraling, betrek daar ook de grote gemeenten aan de rand bij en scoor. Een onderzoek van Rabobank economische diensten en het Zuid Hollands bureau van Toerisme bevestigt dat nog eens een keer. En richting Haarlems Dagblad, neem een voorbeeld aan het Leidsch Dagblad, die veel energie stopt in de mooie aspecten van dit moment, zoek niet naar zaken die er niet zijn. Haarlem is voor het corso en de streek ook belangrijk.


Ons Bloemencorso voor de Bollenstreek heeft geen moeite met het in Bollentermen denken, wij willen graag samen dingen doen. Wat dat betreft is het bijvoorbeeld gelukt om van de vijf Bollenstreek gemeenten een gelijkluidende vergunning te krijgen voor ons mega evenement. En Kennemerland (Haarlem e.o.) kijkt er ook al likkebaardend naar. Dat het dan een vergunning is waar steeds meer zaken in staan die weinig met het corso van doen hebben, daar moeten we maar aan wennen. Ik zei al eerder, we zijn zo maf dat we een mooi corso willen laten rijden en in de moderne maatschappij komt daar ietsje meer bij dan het regelen van een setje mooie praalwagens en luxe voertuigen.

Met de bloemen gaat het we goed komen. Op woendag, al fietsende naar Lisse, kwam ik de nodige aanstormende velden hyacnten tegen, ik rook ze al. En aan mijn verzoek om water en daarna zon is goed gehoor gegeven. Zo goed dat ik er zelf de last van had. Des middags kreeg ik een gigantische hoosbui over me heen, op de fiets naar Warmond. Maar mij hoor je niet klagen. En het zonnetje dit weekend was ook lekker. De Bollenstreek is elke dag aan het eind heel anders dan dat de dag begon. Zo snel gaat het en zo mooi wordt het. Want het gaat mij natuurlijk om de bloemen, maar verder ook om een heel mooie streek te kunnen (laten) zien.


Ook dat gaat lukken.

Geen opmerkingen: