zondag 10 april 2011

Op de fiets

De zondag heb ik benut om veel fietskilometers te maken en me eens te verdiepen in de omgeving. Uiteraard eerst mijn gebruikelijke rondje Haarlemmermeer, dat op zich was al geen straf, want het fietste heerlijk. Dank dat een fors deel van de Hillegommerdijk geheel vernieuwd is, trouwens. Fietst perfect. Ook in de Haarlemmermeer zie je al veel velden in bloei komen. Er staan daar best wel de nodige hoeken met bollen, zowel hyacinten als narcissen en tulpen. Alles komt in kleur, de gele velden zie je al wat langer, de kleurige hyacintenvelden kleuren snel bij en de eerste kleur komt ook op de tulpen, veel rood in de start. Daarna nog behoorlijk kilometers gemaakt in de Bollenstreek. En wat was het druk overal, men weet zeker niet dat het volgende week pas bloemencorso is!! De wegen naar Keukenhof stonden vol, de wegen naar Noordwijk stonden vol, maar ook de wegen langs de velden stonden vol. Dat laatste deels ook doordat er de nodige toeristen langzaamaan rijden en zeer onverwachte bewegingen maken. Dus oppassen geblazen. Dat was het vanmorgen al. Want het riezelde van de groepen (grote groepen) wielrenners en daar zit nog steeds een deel(tje) bij dat niet weet dat de weg niet alleen voor die groepen wielrenners is gemaakt. Maar ook oppassen wanneer je achter een auto rijdt, die zo maar gaat stoppen om een mooi veld te bekijken, te fotograferen of te betreden. Of een fietser die ineens denkt naar de andere kant te moeten zonder even te kijken of ik er aan kom. Dat laatste gebeurde dus in Noordwijkerhout door volgens mij een Noordwijkerhouter. Goed dat ik goede remmen heb. De velden liggen er mooi bij, ik heb heel veel heel mooie hoeken gezien, met een grote diversiteit, omdat zoals reeds gezegd alle producten al of nog kleuren. De Bollenstreek wordt volgende week, tijdens het bloemencorso, dus helemaal formidabel, het paasweekend erna volgens mij ook. Ik heb wat velden van nabij bekeken en dan zie je dat het voor ons allemaal nog net aan is. We kunnen echt nog niet alle velden in omdat de trossen aan de bovenkant rauw genoeg zijn. Maar het is wel snel gegaan vandaag, dus morgen gaan we weer aan de slag, ook dinsdag en woensdag. En dan zijn ze mooi, goed op rijpte en lekker vers. Het wordt wederom het mooiste corso ooit. En dan nu maar eens naar de weersberichten gaan kijken, die gaan langzamerhand over het corsoweekend zelf, dus ... spannend.

Geen opmerkingen: