donderdag 12 april 2012

Modern bloemencorso

Niet zo heel veel meer, maar zo af en toe ontglipt er toch een journalist een opmerking als: Bij het corso denk ik toch aan ouderwets of oubollig. En dan kan ik breedlachend zeggen dat dit ooit eens was (overigens voor die tijd was het dan ook niet oubollig, maar van die tijd), maar dat we juist heel erg met de tijd mee gaan.
Dit jaar komt het nogal tot uitdrukking in het thema, communicatie, en de vele moderne wagens/titels die dat oplevert. Op nogal wat wagens wordt iets met twitteren en ander sociale media gedaan. Ook dit bericht gaat daar grotendeels over.
Elk jaar, geen 65 maar wel heel lang al, maken we een corsospecial, een krant, een programma, noem het maar. Daar beginnen we al ruim op tijd mee, om er een mooi communicatiemiddel van te maken. En ja, de krant heeft dan misschien ook wat oubolligs, maar is het volgens mij nog steeds niet, zeker de corsokrant niet. Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan deze corsospecial. Ben bijvoorbeeld heel druk geweest met de middenpagina, waar het gehele programma in staat, inclusief de ontwerpen van de praalwagens. Foto's niet, want de krant is klaar wanneer de wagens nog gestoken moeten worden. En meestal staat er ook een voorwoord van mij in. Dit jaar wordt dat een modern voorwoord, althans op een moderne manier verkregen. Want ik heb mijn eerste heuse twitterinterview gegeven, ten behoeve van dat voorwoord. Mensen die mij volgen weten dus al een beetje hoe dat voorwoord er uit moet te zien.

Maar we doen meer met twitter. Op nogal wat praalwagens verwijzingen er naar en op de wagen van Haarlem (die heet: Van Postduif tot twittervogel) een en al twitteraandacht. Zo worden er bijvoorbeeld schermen verwerkt tussen de bloemen. Op die schermen wordt een wat wordt genoemd twitterfountain aangesloten. Met de hashtag #bloemenweekend kunnen fervente twitteraars, ik ken er een, een bericht maken welk dan verschijnt op het scherm via die twitterwall. Leuk, het moderne Zwaai eens naar me!

Ook zelf gaan we communiceren via onder andere twitter. Na de ervaringen van vorig jaar hebben we gezegd: dat moet en kan beter. Een echte commissie zag het licht, de commissie Aaneengesloten en op tijd. Met als doel ...., juist. Op diverse wagens komen GPS zenders, die worden afgelezen in de commandowagen. Gaten worden dan direct ontdekt. En over gaten, een of ander oponthoud of andere informatie die van belang is, wordt er getwitterd met #corso2012. Die tweets kunnen mensen zelf volgen en ze worden trending topic op 21 april, read my lips. Al deze tweets worden geretweet door gemeenten, politie, andere hulpdiensten, mijzelf, enz. Waarmee de informatie zich heel snel kan verspreiden. Dit heet geen tweetbombardement maar is het wel een beetje. We doen nog meer, maar dit is wel het meest bijzondere en vernieuwende.
Aandachtig luisteren en kijken

Tot slot voor vandaag, we moeten ook het corso nog bouwen. Er staan inmiddels 2500 kratten hyacinten in de cel. En de stekers hebben weer wat bijgeleerd tijdens de stekersworkshop. Veel nieuwe gezichten, maar ook oudgedienden lieten zich graag bijpraten door deskundigen vanuit onze organisatie. En, het blijven allemaal vrijwilligers, maar maar liefst 60-80 (meest jonge!) mensen kwamen er op af, nog een avond aan het corso bestedend. Dat doet mijn corsohart weer goed.

Geen opmerkingen: