maandag 9 april 2012

Nummer 65 is aanstaande

Vanuit mijn werkkamer kijk ik in het paasweekend naar een sombere buitenwereld, donkere wolken, nat, guur. Maar dan heb ik het alleen maar over het weer, want somber met betrekking tot het bloemencorso is het geenszins. Wel druk, een hoop te doen. Het duurt nog een dag of tien voordat de mooie praalwagens weer mooi kleuren en lekker geuren en de luxe wagens (zo blijf ik ze toch nog maar even noemen) voorzien worden van de meest prachtige bloementooien. Er wordt nog steeds gebouwd aan de praalwagens, de opbouwhal aan de Rijksstraatweg (de Klinkenberghallen) te Sassenheim is omgetoverd van tennishal tot corsoruimte. Vloeren afgedekt met hout en waterafstotend melkpakkenverpakkingsmateriaal plus nog de nodige rollen plastic. Veel handjes zijn bezig om de stalen karkassen te voorzien van papier en plastic waarop het purschuim gespoten kan worden. Want daar worden dan de bloemen, meest hyacinten, weer in gestoken.
De eerste hyacinten hadden al in de cel moeten staan, doch daarmee loopt het wat anders dan anders. Hoewel, er is altijd wel wat met de hyacinten, al is het maar qua media-aandacht. In december vroeg men mij al: gaat wel erg snel met de hyacinten zeker, ze bloeien al. Nu waren dat wat vroege narcissen die er erg veel zin in hadden, maar goed. In januari een strenge winterperiode (met elfstedendiscussies, maar dat is ook vanwege die media-aandacht, denk ik dan maar). Vervolgens wordt het heerlijk weer en gingen de bollen inderdaad wel erg hard, heel even dachten we: Hadden we maar weer zo'n vanwege de Pasen vroeg corso als in 2011. Maar gelukkig, het weer sloeg weer om, het wordt koud en de bloei remt af. Zonder veel water, waardoor de hyacinten wat weinig droge stof hebben en dientengevolge niet al te houdbaar zullen zijn. En weer gelukkig, het gaat regenen, waardoor het gewas aan sterkt. En weer dientengevolge mogen de snijders van de hyacinten het gewas niet in, een nat gewas hyacinten is erg kwetsbaar voor ziekte (geelziek/zwartrand). Dus we wachten weer even. We hebben voor hetere vuren gestaan in de afgelopen 64 edities, dus het komt goed.
Zo ook met de eigen inzet van diverse regelaars, bekend is dat we zo'n 120 extra van die regelaars nodig hebben. Gelukkig hebben de nodige vrijwilligers zich gemeld, we kunnen er best nog wel wat gebruiken: veilig@bloemencorso.info. Wanneer we ze op onze eigen manier kunnen inzetten, komt ook dat goed, we hebben tenslotte voor hetere vuren gestaan. Soms, echter, snap ik niet helemaal waar al die mensen met betrekking tot het corso zich mee bezig houden. Nog een voorbeeldje (anders dan die ik al eens gegeven heb)? Omdat de praalwagens qua afmetingen buiten de afmetingen van regulier verkeer op de weg vallen, hebben we altijd een ontheffing van de RDW (Rijksdienst Wegverkeer) nodig, zodat ze met die ontheffing verplaatst mogen worden van de bouwplek naar de opbouwhal. En ook na afloop weer terug mogen. Nu heeft er een hardwerkende diender bedacht dat die ontheffing niet geldt voor het rijden in het corso zelf, ook al hebben we voor het rijden van het corso een grote vergunning. Dus maar weer een ontheffing extra aangevraagd bij het RDW, die daar overigens geen probleem van maakt. Snappie het allemaal nog? Ik soms niet meer.

Geen opmerkingen: