Niet zo veel gebeld (alleen midden in de nacht dus) en ook
anderszins wat minder hectiek dan de afgelopen dagen. Er wordt wel volop
gewerkt en gebouwd aan het corso. Alle praalwagens zijn inmiddels op de plek
van de opbouw in Sassenheim en de laatste wordt in het purschuim gezet. Dan is
dat klusje geklaard. Toch zijn ze nog niet helemaal klaar voor de start van het
steken. Er wordt nog gewerkt aan de plekken waar de bloemwerken geplaatst
moeten worden, hier en daar komt een stukje zijde (en dan niet omdat er niet
genoeg bloemen zijn, maar omdat het op sommige plekjes echt onmogelijk is om te
kunnen steken). Ook staan er al verfstreken op de eerste praalwagens, waarmee
de kleurvlakken worden gemarkeerd.
De cel dus steeds voller met hyacinten, de geur komt je
tegemoet. Ook de overige bloemen zijn inmiddels besteld (maar nog niet geleverd,
dat komt volgende week pas), die voor het bloemwerk op de praalwagens, maar ook
voor de diverse luxe wagens die meerijden in het corso. We noemen dat nog
steeds luxe wagens, maar die lading wordt daarmee allang niet meer gedekt. Wel
de nodige “echte” luxe auto’s, maar ook een Twizy, dat is volgens mij een
elektrische brom/scooter/auto-achtig voertuig. Plus een grote groene tractor,
die volop in de bloemen komt, forse vrachtauto’s (die dan ook wel voor het
vervoer/optreden van muziekbands zijn: Kleintje Pils, de Blaskapelle en op vrijdagavond
in Noordwijkerhout voor de jonge streekband Shaken not Stirred en de
thuiswedstrijdpretband De Koetillers) en nog enkele media-auto’s van Haarlem
105 en Bollenstreek Omroep Bo.
Kleintje Pils in Duitsland |
De arrangeurs zijn druk doende te bedenken hoe zij op al die
bijzondere voertuigen op een bijzondere manier het bloemwerk kunnen plaatsen,
want het worden stuk voor stuk weer ware kunstwerken.
Dinsdagavond had ik nog even tijd om een verhaal over het
corso te houden voor de leden van de Vereniging Oud Lisse. Dat was leuk om te
doen. Dat Oud slaat overigens op het feit dat ze zich bezig houden met vooral
oude gebouwen (zo te zeggen), maar zegt ook iets over de gemiddelde leeftijd
van het publiek (oeps). En dat was dus wel heel aardig, want velen hebben nog
het nodige te vertellen over de corso’s van destijds. Zoals het steken in stro,
het op de vuilnisbelt aan de Tespellaan (daar waar nu een golfbaan is) laten indrogen
van de praalwagens en vervolgens in de brand steken van het stro en de
verdroogde bloemen. Het kon toen allemaal nog en had ook zijn charme. En
natuurlijk is het goed dat er ook heel veel veranderd is.
Zoek overigens nog wel een archivaris voor de 68-jarige
geschiedenis van het Bloemencorso Bollenstreek.
En ook achter de schermen: een deel van de gele borden is
geplaatst. 10 dagen voor de datum van het bloemencorso.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten