Een uitprobeersel, zo te noemen, is de introductie van
zogeheten betaalde tribunes. Er staan langs de route van het bloemencorso op
diverse plekken al tribunes, maar dat zijn, ik verzin maar een woord, doelgroeptribunes.
Meestal van de gemeenten die hun gasten daarop verwelkomen of van organisaties
die het aanbieden aan een bepaalde doelgroep. Is die term toch zo gek nog niet!
We krijgen bij het bloemencorso best wel veel vragen van
mensen die informeerden of zij niet ook ergens op een tribune konden
plaatsnemen en die moesten we dan meestal teleurstellen. En verder, bij zeker
onze grote (qua tribune dan) corsobroer het corso van Zundert, staat zo
ongeveer half Zundert vol met tribunes, waar men dan voor best nog wel stevige
bedragen kaartjes moet kopen en waar je geen lege plekken meer ziet. En dat
terwijl de bezoeker van buiten Zundert ook al entree moet betalen om Zundert in
te komen en het corso te bekijken. Dat laatst, die entree, daar kijken we best
wel eens verlekkerd naar, want daarmee zou onze penningmeester een heel andere
invulling van zijn klus hebben. 65.000 betalende bezoekers, wie wil dat nu niet.
En toch is dat geen optie voor ons. Wanneer we het overigens al zouden willen,
want we willen eigenlijk toch een corso voor iedereen maken en laten rijden.
Maar ook technisch gaat het niet lukken, want we kunnen moeilijk de streek afsluiten.
En in een afsluitbaar dorp rondrijden, doet dan weer geen recht aan het
inmiddels opgebouwde miljoenenpubliek. Overigens, om de mensen toch de gelegenheid
te geven om een bijdragen aan het corso te geven of te betalen voor hun bezoek,
is destijds de schooiwagen gegeven, waar de bezoeker vrijwillig zijn ondersteuning
kan geven.
Bezoekers dragen vrijwillig bij aan corso via de schooiwagen |
Maar, waarom zouden we dan niet toch kijken of we wat met
tribunes kunnen doen. Ook daarin wel een verschil met Zundert, want daar is gewoon
de helft van de route met tribunes gevuld en wil je het corso gewoon staand
bekijken moet je “naar de achterkant van het dorp”. Maar, niet teveel naar
anderen kijken en het verhaal zelf regelen. Eerst maar eens op kleine schaal uitproberen
met een (1) tribune. We zijn na lang zoeken, nou ja, uitgekomen op een mooie
vlakke parkeerplaats tegenover de opbouwhallen, aangeboden door onze overbuurman,
kraanmachinist Verschoor. De dank daarvoor mag ook wel eens geblogged worden. Diezelfde
kranenman zet overigens tijdens de opbouwdagen een van zijn grotere kranen overeind
en heeft daar dan enorme schijnwerpers in die het terrein van de opbouwhal verlichten.
Erg fijn. Maar goed, ik dwaal weer af. Daar dus de eerste probeertribune, ook
omdat dan aan de overkant, bij die opbouwhal, de tribunebezoekers hun auto’s kunnen
parkeren. Het concept van de tribune is daarbij ook dat we niet alleen “zo’n
ding” neerzetten, er is ook een toiletvoorziening en catering geregeld. De
gasten krijgen een kopje koffie of thee aangeboden en verder de gelegenheid bij
de cateraar een broodje te kopen te worden. Iedereen krijgt dan ook nog eens de
naam van de cateraar door om bijvoorbeeld vooraf iets meer dan alleen broodjes
te regelen. En, ook niet onbelangrijk, er komt ook een opperspreekstalmeester bij
te staan.
We doen het wel heel modern, want er is een digitaal ticketverkoopsysteem
ingeschakeld (Eventbrite), dat tevens gebruikt wordt om de toegang te
controleren, scannen van parkeerkaarten en de toegang zelf. Dat deel houd ik
zelf goed in de gaten en ik moet zeggen, het werkt fantastisch,
klantvriendelijk en strak.
Ook de vrienden ondersteunen het corso |
Het concept werkt dus, want vanaf de bekendmaking in januari
kwamen eerst mondjesmaat maar wel direct al de eerste bestellingen binnen en
dat bleef zo door gaan. Ook werden er twee grote orders geplaatst en een bedrijfsuitje
(met lunchbuffet). Alles kan dus. Telkenmale konden we de tribune weer wat
vergroten, zodat we na begonnen te zijn met een tribune met 200 plaatsen, deze
week de inschrijving moesten sluiten nadat de maximale 450 plaatsen van de
tribune die er maximaal kan staan waren verkocht. Nog steeds komen er mails van
mensen die kaarten willen kopen. Jammer, maar goed begin voor volgend jaar. Nu
eerst de ervaring met de tribune zelf, het georganiseer en alles eromheen op
doen en dan besluiten of we met deze en meerdere tribunes verder gaan. Want er komt
dus best ook nog wel wat voor kijken.
De eerste lering is al, dat ging deze keer trouwens goed
hoor, en wel dat we de tribune bij goed toegankelijke en grote parkeerplaatsen moeten
zetten, want nagenoeg elke order is vergezeld gegaan van de aankoop van een parkeerplaats.
Leuke nieuwe aanpak in corso 2016!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten